Jak baterii používat
Aby se nezničily, lithium polymerové baterie se vypnou ve chvíli, kdy napětí dosáhne příliš nízké hodnoty, kvadroptéra spadne na zem, protože motory se zastaví. Neignorujte proto včasné varování blikajícími diodami nebo prostřednictvím ovladače (podle modelu), obvykle začne 30 - 90 vteřin před přerušením napájení.
Přestože máte po výstraze ještě čas, nevyužívejte ho do konce nebo když vidíte, že motory pracují na nižším výkonu, vybíjení až k minimu snižuje životnost baterie.
LiPol baterie mají nižší výdrž při teplotách kolem nuly a pod ní - počítejte s kratší dobou letu nebo je udržujte při transportu v teple (v kapse, zabalené s lahví teplé vody či s chemickými vyhřívacími polštářky).
Přestože netrpí paměťovým efektem, při prvních nabitích nepočítejte s plnou kapacitou.
Jak baterii nabíjet
Před nabíjením počkejte, až baterie po letu vychladne, ovšem nenabíjejte baterie, které mají teplotu pod bodem mrazu.
Používáte-li nabíječku nebo nabíjecí USB kabel, dodaný s kvadrokoptérou, můžete ho zapojit do libovolného zdroje nabíjení (USB port, nabíječka od telefonu, powerbanka, auto), bude řídit proces nabíjení, jak má.
Z jednoho zdroje nebo portu lze nabíjet i více baterií najednou (dá se dokoupit nabíječka s více výstupy i v případě, že je pro jiný model, podstatné jsou shodné volty, konektor a jeho polarita).
U baterií přibližně nad 700 mAh předpokládejte, že se skládají ze dvou nebo více článků, jejich nabíječka už obsahuje elektroniku (balancer), která kontroluje rovnoměrné nabíjení všech článků, nedá se proto snadno nahradit jinou.
Obyčejné nabíječky indikují nabití zhasnutím červené diody nebo zeslabením jejího svitu na minimum. Kdykoli je baterie při nabíjení horká, něco je špatně, odpojte ji. Nenechávejte nabíječky bez dohledu delší dobu, někdy se vyskytnou vadné kusy (pokud na baterii neudržíte ruku, je vadná).
Jak o baterii pečovat
Používáním baterie dochází postupně ke snižování její kapacity, vzhledem k rychlému vybíjení v kvadrokoptérách je tento proces rychlejší v porovnání s mobilními telefony, tablety a notebooky, stejně jako nižší počet nabíjecích cyklů.
Při transportu počítejte s tím, že se mohou chovat nevypočitatelně, držte je dál od elektroniky a hořlavých materiálů, využijte případně ochranné pouzdro.
Budou-li vystavené vysokým teplotám (na slunci nebo i za sklem auta), mohou hořet nebo vybuchovat. Nafouklá baterie je určená k likvidaci, kromě nízké kapacity je i nebezpečná.
Je ve vašem zájmu baterie nerozebírat a při výměně konektorů si dát pozor na polaritu.
Jak baterii skladovat
LiPol baterie nemají rády nízkou úroveň vybití ani stoprocentní nabití, pokud nebudete létat, udržujte je mezi 40 - 80%, optimálně mezi 50 - 60%.
Předpokládejte, že může začít hořet, umístěte ji tedy do prostředí, kde nemůže nic podpálit (včetně materiálu pod sebou).
Náhradní baterie
Protože jedna baterie nestačí pro létání skoro nikomu, budete uvažovat o dokoupení náhradních. Pokud nejsou k dispozici přímo k vašemu modelu nebo jsou špatně dostupné, zkontrolujte si u alternativní:
- stejné napětí
- napětí - mohou být vyšší, ale pozor, aby se vám baterie vešla, mohou být nižší, jen budete létat kratší dobu a získáte zřejmě vyšší obratnost
- rozměry prostoru pro baterie a rozměry pořizované baterie
- vybíjecí proud (pro kvadroptéru potřebujete 20C a lepší, obvykle do 35C)
- typ konektoru (poznáte z obrázku, polarita je obvykle v pořádku nebo ji porovnejte s originální baterií)